zondag 2 juni 2013

Hippe spijkerbroek-tas

Een week of twee geleden was mijn nichtje hier om kleding uit te zoeken. Ze vond het heel moeilijk en ik kan me dat best voorstellen. Toch even doorbijten en aan de slag. Kleding dat te klein was of gewoon vol met gaten zaten gingen op de hoop om weg gegooid te worden. Dan spreken we over kleding dat gewoon niet meer draagbaar was. Ik vond het sneu, want ze had echt moeite ermee dat haar lievelings shirts enzo op de hoop belanden. Terwijl ik zag hoe moeilijk ze het had gingen er gedachtes door mijn hoofd. Hoe kon ik voor haar wat doen? Waardoor het afscheid nemen van kleding toch niet zo moeilijk valt. En ik dacht.. IK MAAK VOOR HAAR EEN TAS! ja een tas van die oude spijkerbroek die niet meer draagbaar was. En ik versier hem met die t-shirt die zij zou gaat missen. Zo kreeg ze er weer wat voor terug. Ik ben 4 avonden bezig geweest. In totaal denk ik 9 uurtjes. Alles op de hand genaaid (heb geen machienen zou er wel graag eentje wensen) Maar heerlijk om te creeeren. En ik zit vol met ideeen. met oude kleding kun je echt de leukste en mooiste creaties maken.

Resultaat van de tas.. Nu hopen dat ze hem mooi vind. Ikzelf vind hem fris, vrolijk en past zowat bij alles ;)


Nou ik zal stap voor stap vertellen hoe ik deze geweldige tas heb gemaakt. 
Als eerste heb je een oude spijkerbroek nodig of een spijkerrok. In mijn geval had ik een oude witte spijkerbroek gebruikt. Vervolgens knipte ik de pijpen af langs de kruis. 

Je krijgt dus bovenstaande resultaat. Nu gaan we hem dicht naaien. Haal de broek binnenste buiten. Zoals de foto hierboven. En leg de geknipte gedeeltes goed op elkaar. Het maakt niet uit of het iets scheef gaat, in het resultaat zie je er niets van.

Spelt af waar je gaat naaien.


Nu ga je hem naaien, eerst gewoon de simpele steek. Voor extra versterking binnen in de tas. Vervolgens ga je de randen met een lus steek aan elkaar naaien. 

  • Onder de buitenste draad van rechts naar links
  • Over de volgende draad van rechts naar links
  • Een lus leggen over diezelfde draad waarbij de lus naar links ligt
  • Onder dezelfde draad heen van rechts naar links en daarbij door de lus steken en aantrekken


Nu is hij stevig aan elkaar vast. Moet ook wel er komen straks spulletjes in en moet uiteraard stevig zijn ;)


Vervolgens draai je de tas weer buitenste naar binnen. En krijg je dit resultaat :)
Knip nu twee gelijke stroken uit de pijp van de broek. De lengte van de pijp is vaak genoeg ivm de lengte dat de tas dient te worden. Zorg dat ze gelijk zijn  en pas ze in de broek. Waar je ze wenst te hebben. 



Speld ze vast op de plek dat je wenst. Dan gaan we eerst nog even wat anders doen.
De broek heeft uiteraard zakken, Maar het is fijner als je die ook dicht kunt maken, maar wel zo dat het nog steeds een zakje is. Je kunt hervoor drukkertjes gebruiken of knopen. In dit geval heb ik gekozen voor klittenband. 


Ik heb de klittenband uitgemeten zoals ik ze wenste te hebben en vervolgens vast gespeld. Daarna heb ik ze vast genaaid met wit draad. Zo heb je een her-sluitbare zak. Doe dit bij beide voorzakken. De achterzakken heb ik niet gedaan. Die wou ik graag open houden.



Vervolgens heb ik de schouderbanden op elkaar gelegd en deze aan elkaar genaaid. En nu komt het moeilijkste werk.. Je dient de banden om te draaien ;) Ik heb gebruik gemaakt van een grote stok om zo het om te kunnen draaien. Het is even een klusje maar wel het mooiste ;)
na het omdraaien heb ik ze bevestigd op de tas. En de tas is gemaakt.....

Een bloemetje van stof

een leuk idee wat ik vond is een bloemetje van stof, normaal maak ik het anders en gewoon simpel met een circel. Maar ik wilde twee kleuren. Ja waarom makkelijk doen als het moeilijk kan ;).

Eerst knipte ik de rondjes.. Je hebt 5 blaadjes nodig en dus 5 rondjes normaal. Omdat ik met twee kleuren ga werken heb ik er nu 6 nodig. 

Vervolgens stapelde ik ze op en knipte ze door de helft...


Nu plaats je een roze op een witte... dus twee verschillende kleuren op elkaar. En naait ze aan elkaar aan de bolle kant!. De rechte kant hou je open!



Draai ze binnenste naar buiten...

Vervolgens rijg je een draad aan de opening erdoorheen, zodat het gaat trekken. en dan krijg je plooien. 
En naai je het vast zodat het blaadje een blaadje blijft..


Doe dit 5x... Zodat je in princiepe de bloem al kan leggen



Nu rijg je een draad door de punten.. zodat alle blaadjes aan elkaar komen te zitten. Even goed vast naaien aan elkaar en afhechten als het stevig is.

Neem nu een kartonnetje en knip daar een rondje uit, bekleed hem met stof en bevestig hem aan de achterkant van de bloem. Dit is nodig voor de speld te kunnen bevestigen. Ik heb bij deze bloem gewoon een stukje stof gebruikt voor de bloem, die ik erop heb gelijmd aan de voorkant. Meestal gebruik ik een knoop, of van die leuke hotfix steentjes. Voor meer bling bling ;)
Ook heb ik dit keer in plaats van een speld die je vast kan naaien aan de bloem, een veiligheidsspeld gebruikt. Zo kun je allerlei accessoires maken om te bevestigen op je tas. En maakt het passend bij je kleding kleur. Buiten dat kun je het dan overal op de tas bevestigen waar je maar wilt.

De riem was gewoon een stukje stof van de t-shirt... ik vond het paarse naaiwerk juist leuk om te laten zien...

En klaar is je tas ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten