zaterdag 25 mei 2013

De Arubaanse keuken: Johny Cake maken

Johnny cakes zijn kleine, gefrituurde broodjes van soda-deeg. Doordat ze geen gist bevatten zijn ze in korte tijd te maken. Ze zijn ideaal om mee te nemen, omdat ze door de olie lekker lang vers blijven. Je kunt ze vullen met wat je maar lekker vindt… De Johnny Cakes komen van oorsprong uit Trinidad & Tobago. Maar ik heb het geleerd van mijn vader. Hij is geboren op Aruba en daar werd het binnen de familie vaak gemaakt. Als mijn vader dit maakte bij ons thuis, kwam vaak de hele buurt eten. Wat wij als kinderen helemaal niet leuk vonden. Want als we er niet snel bij waren, kregen we mooi niets. Zo lekker vod iedereen het. Als kind keek ik altijd hoe mijn vader het maakte. Ik bleef dan graag bij hem in de keuken en "pikte" gebakken banaan en uiteraard mocht ik de eerste johny cake proeven hmmm. Nu is het mijn dochter die met me mee kijkt in de keuken en ook "pikt". Het blijft een familie traditie. Nou laten we snel kijken hoe ook jij het thuis kunt maken ;)

Johny Cake



INGREDIËNTEN:
  • 1 pond meel of zelfrijzend bakmeel
  •  1 eetlepel bakpoeder (hoeft niet als je zelfrijzend bakmeel gebruikt)
  • 1 theelepel zout
  • 1 eetlepel suiker
  • 2 eetlepels zonne bloem olie 
  • 2 flessen zonnebloem olie om in te frituren 
  • 200ml water
BEREIDING:
Meng de droge ingrediënten (de meel en het bakpoeder) goed door elkaar met een lepel. Voeg hierna in een kuiltje de olie toe.
Meng het water met een theelepel zout en een eetlepel suiker en voeg ook dit toe aan het meelmengsel.
Kneed het geheel met de handen tot een deeg. Het deeg hoeft niet lang gekneed te worden, omdat er geen gist in zit. Is het deeg te nat, voeg dan nog wat meel toe – is het iets te droog, voeg dan wat water toe.
Laat het deeg 15 minuten rusten.
Verdeel het deeg in kleine balletjes (ongeveer zo groot als een walnoot) en druk deze plat, zodat een soort ‘koek’ ontstaat.
Verhit de olie tot ongeveer 170 graden en frituur de Johnny Cakes totdat ze goudkleurig zijn.
Laat ze even afkoelen, snijd ze open en vul ze met b.v. kaas of gehakt.

Als je ze eet als hoofdgrecht word er in de spaanstalige landen zoals venuzuela en colombia bij gerechten geleverd. Dit is vaak gebakken banaan, gefrituurde kip, kabeljauw sausje, spare rib, karbonaad.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten