zaterdag 25 mei 2013

Je kind simpel laten eten door fantasie toe te voegen en creativiteit

Herkent u dit? 


Mijn dochter van 3 jaar is erg gevoelig als het het gaat om eten. Het viel me op wanneer mensen tegen haar zeiden je bent wel een dikkertje.. of mopperen om de manier van eten en nog zoveel voorbeelden, wat ik zelf te akelig vind om te vertellen. Viel het me op dat zij enorm eet-gevoelig is. na al de "lieve" woorden van mensen, kreeg mijn dochter een eet probleem op haar 2 jarige leeftijd. Voor mij maakte het niet meer uit wat ze at, als ze maar at. Want tegenwoordig is dan ook alles, "ik lust het niet", "Ik wil het niet", of "mama nee ik ben te dik". Ik vond het verschrikkelijk als moeder om dit mee te maken. En afschuwelijk dat de maatschappij dit kinderen aan doet. Zo merkte ik ook om me heen dat jonge meisjes tussen de 5 en 8 jaar eet stoornisssen kregen, alleen maar door een project in de media die door gevoerd werd op school. Het verschrikkelijke "Obesitas".  Natuurlijk dienen kinderen gezond te eten en ligt de verantwoording bij de ouders. Maar om kinderen op zo een jonge leeftijd al dit in hun strotjes te proppen vind ik absoluut afschuwelijk. 

In ieder geval diende ik voor mijn dochter een oplossing te vinden, en trots vertel ik dat het elke dag beter gaat. En dat elke dag weer iets nieuws word geprobeerd aan voedsel. Ik ging het net op. las me suf over eet stoornissen en wat ertegen te doen. Het enige wat ik wenste was dat mijn kind een gezond gebalanceerd voedsel menu kreeg van mama. Ik wou het beste voor mijn kind. En aangezien ik de meest belachelijke adviezen las, was ik ook steeds minder onder de indruk van voedsel. Tot op een dag ik tegen een plaatje stuite op google. En ik daarop klikte en een creatieve blog tegen kwam van een moeder die hetzelfde probleem had. (helaas weet ik niet meer welke anders had ik link geplaatst, had ook niet gedacht dat ik deze blog zou schrijven.). Zij liet mij andere manieren zien. vervolgens ben ik zelf aan de slag gegaan. En het werkte! Ik was zo verheugd als mijn dochter een stukje komkommer probeerde, of een worteltje at dat ik het naar een nieuw niveau bracht en het vandaag met jullie ga delen. 

Nou voor ik het deel ;). Wil ik nog wat zeggen over een mening die werd gegeven op een andere blog. Deze moeder zei dat ze absoluut niet de tijd voor had om dit te kunnen creeeren. En dat ze het belachelijk vond en tijdverspilling. Ik vind persoonlijk dat als je kinderen krijgt je ook als moeder en als vader de tijd moet nemen voor je kroost. Ze te begeleiden en te zorgen voor ze. En dat je alle tijd vrij maakt om betere oplossingen te vinden, In plaats van afschuiven ik heb geen tijd. het kost een kleine moeite en een dankbaar kind ;)



Gezellige opmaak zegt al zoveel.
Niet denken het kost me teveel brood. Maar als je kind gene brood wilt eten is dit echt de manier. je kunt er ook nog wat op smeren, zoals smeerkaas of jam. Ernaast een kommetje met lekkere gezonden kleurrijke voedsel, tomaatjes erbij en laat je kind zelf maar op der broodje leggen en opeten. Kinderen krijgen zoveel meer plezier in het nuttigen van voedsel. 


Hier heb ik nog meer voorbeelden. 


Creatief een bord opmaken. Met heerlijke gezonden gerechten. Wat maakt het uit of je stukken brood over houd. Uit ervaring weet ik dat ze vaak erna nog wel eentje willen. Het is nooit verspilt als het gaat om de welzijn van je kind. Op het plaatje is goed te zien wat voor groente, fruit of anders is gebruikt. Appels, kiwi, bananen, bruin brood, kaas, bramen, besjes, frambozen, selderij en nog veel meer. Alles is mogelijk. Nou niet ze dwingen het op te eten, maar laten zien dat het leuk is, en dat al die smaken fantastisch kunnen smaken. Van alles wat is een reuze snoep proef festijn.


Om het nog leuker te maken laat ik jullie een handige manier zien. Om kinderen allemaal smaken te laten proeven in kleien porties. Simpel weg doe verschillende soorten fruit, of nootjes, koekjes tussen door of andere dingen in een ijsklontje maker. Ja precies wat ik zeg. Die bakjes waar wij altijd ijsklontjes in maken. Ja met die kleine vakjes.. wat een feest toch? En zo handig.
Wat je ook kunt doen is het nog leuker maken. Kinderen vinden ijsklontjes namelijk ook erg lekker altijd. Wat je kunt doen is een stukje aardbei en ander fruit in een vakje stoppen, water erover heen en invriezen.. zo komen ze snel genoeg bij de smaak ;).

vele variaties zijn mogelijk. Zoals hierboven je kunt zien. boontjes, aardbeitjes, komkommer, krakelingen, mais, framboos, zoutjes, onderste rij zie je: brood, aardappeltjes (krieltjes) doperwtjes, druiven, kaas, rozijntjes en koekjes. Geloof me je kind vind dit een feest. En zo leren ze ook de benamingen van de fruit en groente, dus ook nog educatief ;)

Uiteraard als ze gewend zijn aan de kleine porties of het zijn al wat oudere kinderen dan bijvoorbeeld mijn peuter. Kun je een grotere bord gebruiken zoals hieronder.



Ook met avond eten kun je de leukste voedsel creaties maken, of met drinken net zo goed. Kijk maar naar de volgende voorbeelden. Ik hoop dat jullie net zo vele plezier met je kind beleven als ik. En smakelijk eten!






















Geen opmerkingen:

Een reactie posten